Resumé har i en artikelserie utmanat Reklamombudsmannen och det regelverk som finns runt sociala medier och reklamannonsering. Om en anställd berättar om en produkt, en tjänst, eller pratar gott om sin arbetsgivare så borde det reklammärkas. Eller? Vi diskuterar framförallt runt problematiken när det kommer till employer advocacy och employer branding. Många frågor och lite färre svar. Lyssna gärna och prata med oss på #socialbydefault.
Länkar
Om Noccos Linus Carlén: https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2019/05/21/noccos-linus-carlen-falld-av-ro–trots-anstallningen/
Reklamombudsmannens beslut om Linus Carlén: https://www.reklamombudsmannen.org/uttalande/nocco-och-linus-carlen
Om hur influencers reagerar på Resumés gräv: https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2019/05/22/samir-badran-stormen-visar-varfor-influencers-vagrar-att-bli-granskade/
Bloggbevakning ger influencerna en bredsida https://bloggbevakning.se/2019/05/24/nar-de-som-inte-gor-sina-jobb-forsoker-skamma-de-som-gor/
Artiklar från Resumé Insikt (betalvägg – öppna 48 timmar från poddens publicering)
Få domar och inga sanktioner: https://resumeinsikt.se/articles/615506/2019-05-22-14-00-32-fa-domar-och-inga-sanktioner-ar-ko-och-ro-tandlosa-institutioner-?s=34b15
Insta-stjärnorna oförstående men börjar märka upp poster:
Jakten på praxis i sociala medier:
Hur grävet gick till:
Podcasten Social by default drivs av Deeped Niclas Strandh, sociala medieexpert på JMWGolin och Sarah Larsson Bernhardt, head of social på SKF Group.
Prenumerera på podcasten via Itunes. Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Spotify, Acast eller Stitcher
Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault. Läs mer om konceptet på Socialbydefault. Kolla in också in vårt instagramkonto.