Siffror, statistik, algoritmer och ännu mer algoritmer. Lite som vårvädret – både sol och snö. I det här avsnittet går vi igenom kvartalssiffrorna för sociala medier från We Are Social som har några oväntade insikter gömda i sig. Sen tittar vi på den nyhet som släpptes hos Facebook – en ny inriktning på hur de tänker algoritmen vilket också förebådar en större förändring av den operativa algoritmen. Det vill ni inte missa. Slutligen tittar vi på en undersökning om Twitters algoritm som publicerades alldeles innan podden spelades in. Det finns några ganska oväntade effekter där som gör att varumärken behöver tänka till en extra gång.
Länkar:
Om Facebooks nya algoritm https://www.socialmediatoday.com/news/facebook-flags-changes-to-news-feed-ranking-with-new-tests-to-determine-wh/598916/?
Facebook om den nya inriktningen https://about.fb.com/news/2021/04/incorporating-more-feedback-into-news-feed-ranking/
We are socials nya siffror https://about.fb.com/news/2021/04/incorporating-more-feedback-into-news-feed-ranking/
Twitter-undersökningen https://medium.com/technically-social/study-suggests-twitters-timeline-algorithm-buries-external-links-92cb5841082f