Elon Musk köpte slutligen Twitter, fortfarande tror vi att det var rätt motvilligt. Vi diskuterar dels alla halsbrytande saker som hänt hittills och vad det innebär för plattformar och inte inte minst varumärken som varit etablerade på Twitter länge. Självklart diskuterar vi då också Mastodon, det nätverk som dök upp som alternativ plattform för många användare, i stället för Twitter. Kommer Mastodon ens att överleva anstormningen och hur ska ett varumärke förhålla sig till något som är så annorlunda uppbyggt mot allt vi tidigare sett. Båda är vi både roade och oroade över att sociala medier plötsligt är en smula upp och ner. Lyssna gärna på vår diskussion.
Länkar:
https://www.theverge.com/2022/11/5/23442149/twitter-blue-checkmark-ios-update-elon-musk
https://theintercept.com/2022/10/28/elon-musk-twitter/
https://www.theverge.com/2022/11/7/23445476/elon-musk-twitter-user-growth-all-time-high-advertisers
https://mashable.com/article/elon-musk-twitter-future
https://techcrunch.com/2022/11/11/have-you-tried-turning-it-off-and-on-again-elon/
Mastodon
https://www.theguardian.com/media/2022/nov/01/mastodon-twitter-elon-musk-takeover
https://www.theverge.com/2017/4/7/15183128/mastodon-open-source-twitter-clone-how-to-use
https://www.bbc.com/news/technology-63534240
https://www.di.se/digital/twitter-utmanarens-sponsorer-bettingbolag-och-skolfuskare/