Senast Nike uppdaterade sitt Facebookflöde organiskt var i januari 2018. Coca-Cola har gjort några sporadiska uppdateringar under de senaste åren. Adidas lika så. Att få genomslag på sitt organiska innehåll på Facebook har blivit svårare och svårare. Men att som företag och varumärke gå så långt att man strategiskt väljer bort en organisk närvaro för att istället bara arbeta med dark-ads och paid, är det rätt väg att gå? I veckans avsnitt diskuterar vi strategierna bakom ett sånt val. Vad vinner man, och vad förlorar men? Och vad sänder det för signaler till den community som bjudit in varumärket i sin vardag? Självklart diskuterar vi hur vi båda ser på frågan, både utifrån känslor, kunskap och som ansvariga för varsitt stort varumärke. Vad vi kommer fram till? Det får ni höra i avsnittet.
Länkar:
Fotocredd: https://unsplash.com/@timmossholder
Artikel om Binet and Fields och sociala medier https://www.bbdo.be/articles/why-so-many-social-media-strategies-are-flawed
Senaste intervjun med Binet & Fields https://www.youtube.com/watch?v=82k1jnhcwmY
Hootsuite om att integrera organiskt och köpt sociala media https://blog.hootsuite.com/organic-vs-paid-social-media/