Du har säkert hört talas om den: Clubhouse. Den senaste sociala medieplattformen som alla pratar om. Kanske har du till och med lyckats att knipa åt dig en invite, och hängt i några rum. Eller så tycker du det mest låter som ett hipsteraktigt Heta Linjen.
Det var längesedan en plattform skapade så mycket buzz som Clubhouse. Det råder feberyra. Alla vill vara där. Och de stora namnen är redan där – Elon Musk, Oprah, Mark Zuckerberg, Kanye West för att nämna några. Stora internationella namn som har dykt upp på plattformen och drivit upp hypen till smältpunkten. Och även här i Sverige kan man redan nu följa och lyssna in på diskussioner hos både mediefolk, politiker, influencers, och sociala medie-evangelister. Skaran av användare bara växer. En invite till Clubhouse börjar bli hett eftertraktat.
Men vad innebär den här plattformen för sociala mediersfären? För oss som företag och varumärken? Hur kommer den utmana de etablerade plattformarna? Vad ska du tänka på när du skapar dig ett konto? Vi har länge sagt att öronen har varit lediga. Fram tills nu…nu startar en ny era. Vi pratar Clubhouse i senaste avsnittet av podden. Vi har lurkat runt i rummen, testat att köra eget rum och funderat över framtiden: för Clubhouse och för “social audio”.
Länkar
Jeremiah Owyang om social audio
Om moderationsproblemet hos flera inkl Clubhouse
Clubhouse som marknadsföringskanal
Andreseen Horowitz om att investera i Clubhouse