Vi befinner oss mitt i en av de största världsomfattande kriser vi upplevt på väldigt länge. Alla pratar om Corona. I det här avsnittet diskuterar vi sociala mediers roll mitt i krisen. Hur kanalerna påverkas, hur våra flöden påverkas, hur vissa yrkesgrupper påverkas, och hur vi som människor agerar mitt i allt. Social distance – blir snarare physical distance (Deepeds uttryck). Som människor har vi ett behov av att prata med varandra. Och i situationer som den här, när man ombeds att inte träffa människor eller ens gå utanför dörren, så blir sociala medier kanalerna vi vänder oss till – på gott och ont.
Pandemins historia https://www.visualcapitalist.com/history-of-pandemics-deadliest/
Hur påverkar “social distancing” https://www.sciencemag.org/news/2020/03/we-are-social-species-how-will-social-distancing-affect-us
Social media är boomers Fortnite https://www.theverge.com/interface/2020/3/13/21176880/covid-19-quarantine-social-distancing-isolation-loneliness-zoom-fortnite
Från ingenting till fyllda mailboxar – företagens sätt att kommunicera https://www.socialmediatoday.com/news/beware-of-virtue-signaling-in-brand-communications-about-covid-19/574168/
Mediernas rapportering sprids via sociala medier https://www.forskning.se/2020/03/12/bra-medierapportering-om-corona/#
Weber frågar sin community https://www.facebook.com/webergrill.se/photos/a.263052993842549/1511641205650382/
Folk använder Facebook för att hjälpa https://www.svt.se/nyheter/manga-vill-hjalpa-till-i-corona-krisen
Hur tech-bolagen arbetar med fake news i skuggan av Corona https://www.vox.com/recode/2020/1/31/21115589/coronavirus-wuhan-china-myths-hoaxes-facebook-social-media-tiktok-twitter-wechat