Kommunikationsvardagen är social. Ingen kampanj eller kommunikationsinsats kan undvika att använda sociala medier på något sätt idag. Det gäller oavsett om du är B2C-företag, B2B-företag, NGO eller offentlig sektor. Vi pratar mindre om sociala medier men använder det mer. Men fortfarande alltför ofta utan en riktig strategi och med taktik mer byggd på ad hoc och dagsform, än insikter och data. Många söker färdiga modeller som ska fungera för allt, och som strateg är det lätt att falla i fällan att företaget blir mer för modellen än tvärtom. I veckans avsnitt diskuterar vi sociala mediestrategi och -taktik än en gång: utifrån våra erfarenheter av att både skapa dem för olika företag men också att exekvera dem i komplexa miljöer. Hoppas ni gillar avsnittet och kommentera gärna på vår Facebook-sida.
Podcasten Social by default drivs av Deeped Niclas Strandh, sociala medie-expert på JMWGolin och Sarah Larsson Bernhardt, Head of social på SKF Group.
Prenumerera på podcasten via Itunes. Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Spotify, Acast eller Stitcher
Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault. Läs mer om konceptet på Socialbydefault. Kolla in också in vårt instagramkonto.
Länkar i avsnittet:
Vårt 52a avsnitt av podden tar också upp sociala mediestrategi
Vår kurs Bygga varumärke i sociala medier
Lyssna gärna också på våra avsnitt om Insiktsdriven strategi
Lite extraläsning:
6 reasons to create a social media strategy
Buffer´s guide to social media strategy